Jak informuje Najwyższa Izba Kontroli, mimo dużych sum (w tym dotacji unijnych), wydanych na platformy usług elektronicznych w polskich urzędach, ich wykorzystanie jest znikome.
Z raportu Najwyższej Izby Komtroli wynika, że wykorzystanie e-usług udostępnionych za pomocą regionalnych platform samorządowych we wszystkich czterech kontrolowanych urzędach marszałkowskich (małopolski, mazowiecki, podlaski i śląski) było niewielkie. W jednym z kontrolowanych urzędów na 302 udostępnione e-usługi, interesanci (w okresie od 1 stycznia 2014 do 30 czerwca 2015 roku) skorzystali tylko z… pięciu e-usług. W innym urzędzie, spośród 128 udostępnionych e-usług, skorzystano tylko z jednej usługi! Z kolei na portalu Wrota Mazowsza, na którym uruchomiono łącznie 1128 e-usług, w okresie od 5 listopada 2014 roku do 30 czerwca 2015 roku gminy i powiaty z województwa mazowieckiego zrealizowały tylko 169 e-usług, z których skorzystało… 78 osób.
Tymczasem koszty realizacji regionalnych platform e-usług, pokrywane z budżetu państwa oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, nie były niskie. W latach 2008-2015 (do 20 lipca) na budowę, wdrożenie i utrzymanie platformy ePUAP1 oraz na budowę i wdrożenie platformy ePUAP2 wydano łącznie niemal 108,5 mln złotych. W latach 2015-2020 na utrzymanie platformy ePUAP2 zaplanowano wydatki w łącznej wysokości przekraczającej 123 mln złotych.
TP