Archeolodzy natrafili na ślad WIELKIEGO SKARBU! Pod wodą nawet 80 MILIONÓW DOLARÓW!

Wyobraźnię uczonych i poszukiwaczy rozpala wizja zaginionego hiszpańskiego galeonu wyładowanego kosztownościami.

 

Zespół podwodnych archeologów uważa, że odnalazł kulę armatnią z hiszpańskiego galeonu San Francisco, który zatonął w 1609 roku w czasie swojego rejsu z Filipin do Meksyku. Naukowcy twierdzą, że okręt przewoził drogocenne towary i wyroby, które dziś mogą być warte miliony dolarów.

 

Lokalizacja wraku jest owiana tajemnicą, ale wydobyta z dna kula armatnia to prawdopodobnie pierwszy artefakt ze statku, który pomoże określić jego położenie. Odkrycia dokonano w wodach morskich nieopodal miejscowości Iwawada w japońskiej prefekturze Chiba. Zespołem archeologów kieruje dr Jun Kimura z Tokai University.

 

Podejrzaną kulę armatnią wypatrzył na dnie, 40 metrów pod powierzchnią wody, Ian McCann, badacz z University of New England.

 

„Byliśmy w ciemnych, mętnych wodach. Ian właśnie zobaczył nietypowy kształt na piaszczystym dnie – wziął go, ale potem musieliśmy wrócić na powierzchnię, bo już praktycznie nie mieliśmy tlenu w butlach”

 

– opowiedział Kimura.

 

Uczeni są „prawie pewni”, że kula pochodzi z hiszpańskiego galeonu. Jest taka sama jak inne tego typu znaleziska z hiszpańskich okrętów. Analiza chemiczna ostatecznie ma potwierdzić lub zaprzeczyć tej tezie.

 

San Francisco to jedyny hiszpański galeon w tej części świata, który nie został odnaleziony i splądrowany przez poszukiwaczy skarbów. Według dzisiejszych walut w jego ładowniach mógł znajdować się towar wart nawet 80 milionów dolarów!

 

Nurkowie natrafili także na kawał drewna, który może mieć związek z katastrofą. Dalsze poszukiwania, sponsorowane przez japoński rząd, przewidziano na początek 2018 roku.

 

Galeon zatonął 30 września 1609 roku w czasie sztormu. Roztrzaskał się o skały w pobliżu japońskiego wybrzeża. Wielu jego pasażerów przeżyło i zostało uratowanych przez okolicznych mieszkańców. Po pewnym czasie rozbitkowie wyruszyli do Meksyku na nowym okręcie, wybudowanym w japońskiej stoczni. Wraz z nimi popłynęli także przedstawiciele tego państwa, co było pierwszą podróżą Japończyków przez Pacyfik. Z tego powodu wrak ma nie tylko wartość ekonomiczną, ale również historyczną – gdyż jest bardzo ważnym elementem historii Filipin, Japonii, Meksyku i Hiszpanii.

 

BBC.com



Komentarze