Aura farming to internetowy slang opisujący osoby, które dzięki pewnym gestom i zachowaniom budują wokół siebie “aurę” – wyrazistość i pewność siebie. Pojęcie to łączy termin “aura”, oznaczający charyzmę, z “farmingiem” – powtarzalnym działaniem, mającym na celu wzmacnianie własnego wizerunku
Taniec na łodzi – narodziny trendu
W lipcu 2025 roku w mediach społecznościowych obiegł viralowy film, na którym 11‑letni Rayyan Arkan Dikha z prowincji Riau w Indonezji stoi na dziobie tradycyjnej łodzi podczas wyścigu Pacu Jalur. Ubrany w tradycyjny strój i okulary przeciwsłoneczne, wykonuje spokojne, płynne ruchy – dmucha pocałunki, gestykuluje rękami – co zyskało miano “aura farming”.
W roli Togak Luan – tancerza motywacyjnego – Rayyan wprowadził odbijany rytm, łagodne gesty i wyciszone emocje, co przyciągnęło uwagę milionów użytkowników TikToka i Instagrama.
Początkujący trend spotkał się z eksplozją zainteresowania – sportowcy i celebryci na całym świecie zaczęli odtwarzać “Aura Farming Dance”: m.in. Travis Kelce, Marc Márquez, Steve Aoki, a nawet członkowie BTS – V i Jungkook – włączyli się do zabawy.
Rola i znaczenie kulturowe Pacu Jalur
Pacu Jalur to tradycyjny festiwal wyścigów łodzi, odbywający się od XVII wieku w regionie Minangkabau na Sumatrze. Udział Rayyana jako Togak Luan nie jest tylko estetyką – to rytualne wsparcie dla wioślarzy, ich motywacja i wizualne wytyczenie rytmu.
To przykład przeniknięcia kulturowego zwyczaju w erę mediów społecznościowych – tradycja spotyka trend.
To historia z kategorii tych pięknych. Online’owy sukces zaowocował realnymi korzyściami – region Riau mianował Rayyana ambasadorem turystycznym, a on otrzymał stypendium na edukację. Jego autentyczność, naturalność i niezakłócona pewność siebie sprawiły, że stał się symbolem pozytywnej reprezentacji kultury indonezyjskiej w mediach.
Anna Miller
