Wideo opublikowane 25 lipca 2025 roku przez firmę Astronomer otwiera nowy rozdział w historii kryzysowego PR – i to zachowującego zimną krew z ironią na pierwszym planie. Gwyneth Paltrow, była żona Chrisa Martina z Coldplay, została zatrudniona „bardzo tymczasowo” do roli rzeczniczki firmy w efekcie skandalu związanego z tzw. kiss cam na koncercie zespołu.
Kiss Cam, który zmienił wszystko
Pod koniec lipca 2025 r., podczas koncertu Coldplay w Foxborough (15 lipca), dyrektor generalny Astronomer, Andy Byron, oraz szefowa HR Kristin Cabot zostali pokazani na ekranie “kiss cam” w sytuacji sugerującej intymność – para szybko się rozejrzała i oddaliła, co rozpętało burzę w mediach społecznościowych. . Chris Martin skomentował to z humorem: „Albo mają romans, albo są bardzo nieśmiali”.
Skandal doprowadził do rezygnacji obu menedżerów. Andy Byron ustąpił, a Kristin Cabot także odeszła z firmy. W odpowiedzi Astronomer zdecydował się na niekonwencjonalny krok – komediowe zaprezentowanie się w formie viralowego wideo z Gwyneth Paltrow w roli rzecznik tekstu promocyjnego.
Co przedstawia wideo?
Zaczyna się prostym komunikatem:
„Thank you for your interest in Astronomer. Hi, I’m Gwyneth Paltrow. I’ve been hired on a very temporary basis to speak on behalf of the 300‑plus employees at Astronomer”
Prowadzone jest przez gest dywersji: pytanie typu „OMG! What the actual f…” zostaje gwałtownie przerwane – aktorka odpowiada:
„Yes, Astronomer is the best place to run Apache Airflow, unifying the experience of running data, ML and AI pipelines at scale”
Kolejne pytanie — „How is your social media team holding…?” — kończy się zwinnym przejściem do promocji wydarzenia:
„Yes! There is still space available at our Beyond Analytics event this September! We will now be returning to what we do best, delivering game‑changing results for our customers. Thank you for your interest in Astronomer”
W skrócie: pytanie o to, jak radzi sobie zespół social media – które teoretycznie miało dotyczyć chaosu po skandalu – zostaje celowo urwane, a Paltrow kieruje rozmowę na temat wydarzenia i kluczowych ofert Astronomera. To świadomy zabieg – odciąga uwagę od skandalu i pokazuje firmę w nowym, pozytywnym świetle.
Astronomer przekształcił potencjalną katastrofę PR w błyskotliwą kampanię medialną, wykorzystując humor, autoironię i odpowiednią osobę publiczną. Cała operacja przypomina styl strategicznego zamachnięcia się i trafienia idealnie – firma nie tylko załagodziła sytuację, lecz zyskała domniemaną przewagę rozpoznawalności.
Zatrudnienie Gwyneth Paltrow – byłej żony Chrisa Martina, który użył całej sytuacji jako żartu na scenie — nadało działaniu poziom wyczucia ironii, wręcz perfidii. Paltrow jako twarz komunikatu była wyjątkowo celowym wyborem. Internauci ocenili odpowiedź Astronomera jako „kryzysowy majstersztyk”, „masterclass w PR” czy „marketing jiu jitsu” – komentarze na platformie X okrzyknęły ten ruch najlepszym kryzysowym PR-em sezonu.
Czy to przykład genialnego ruchu marketingowego, czy świadectwo brutalnego zwrotu wydarzeń? Na pewno case do wykorzystania na zajęciach z zarządzania kryzysowego w szkołach biznesu.
Justyna Walewska
