Komisja Europejska zatwierdziła decyzję o współfinansowaniu fragmentu mającej strategiczne znaczenie dla Polski drogi Via Carpatia. Decyzja o współfinansowaniu tego projektu została podjęta w ramach okresu programowania na lata 2014-2020. W 2014 r, europosłowie PO głosowali jednak przeciw petycji w sprawie budowy całości tego projektu.
Chodzi o fragment drogi expressowej S-19 z Rzeszowa do Lublina.
Ze względu na to, że jest to istotny element transeuropejskiej sieci transportowej, projekt ten będzie miał odczuwalny i pozytywny wpływ na atrakcyjność i konkurencyjność gospodarczą tego regionu – powiedziała cytowana w komunikacie prasowym KE komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.
Projekt obejmuje budowę odcinka o długości prawie 10 km między węzłami transportowymi Lublin Sławinek oraz Lublin Węglin na drodze ekspresowej S19 na odcinku Lublin – Rzeszów. Całość projektu warta jest 620 mln zł.
Mający fragment jest niezwykle istotny dla Lublina. Będzie stanowić jego północną obwodnicę, odciążają tranzytowy ruch TIR-ów. Jej długość to 10 km, a koszt 620 mln zł. Dofinansowanie ma pochodzić z Funduszu Spójności, w ramach którego Polska w latach 2014 – 2020 może otrzymać 77,6 mld eur.
Droga ekspresowa S19 w całości stanowi część szlaku Via Carpatia. Via Carpatia przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. W Polsce droga ma liczyć łącznie blisko 700 km – od Suwałk i Białegostoku, przez Podlasie, Lubelszczyznę po Podkarpacie. Nowy szlak komunikacyjny może zmienić w dużym stopniu handlową mapę Europy. Obecnie skupia się ona na linii Wschód – Zachód
Źródło: wgospodarce.pl
DZ