Pojawiły się wątpliwości w sprawie kwarantanny domowej. Chodzi o aplikację! Co się stało? O co chodzi?
Do biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęło pytanie, co zrobić, gdy nie mamy aplikacji „Kwarantanna Domowa” lub posiadamy urządzenie, które nie współpracuje z aplikacją? Jak wtedy wygląda proces postępowania?
Konieczność posiadania aplikacji „Kwarantanna Domowa”, gdy poddajemy się kwarantannie, wynika z art. 7e ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Co mówi ten przepis?
Osoba podlegająca na podstawie przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, obowiązkowej kwarantannie w związku z podejrzeniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2 instaluje na swoim urządzeniu mobilnym udostępnione przez ministra właściwego do spraw informatyzacji oprogramowanie służące do potwierdzania realizacji obowiązku przestrzegania kwarantanny oraz używa go do potwierdzania realizacji tego obowiązku.
Zobacz także: SZOKUJĄCE wieści na temat Grażyny Torbickiej! Jej matka nie była zachwycona!
Jeżeli ktoś posiada urządzenie, które nie współpracuje z aplikacją lub nie ma urządzenia mobilnego, jest z tego obowiązku zwolniony. Czytamy o tym w ust. 2 wspomnianego artykułu:
Obowiązek zainstalowania i używania oprogramowania, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy osoby z dysfunkcją wzroku (niewidzącej lub niedowidzącej), osoby, która złożyła oświadczenie, że nie jest abonentem lub użytkownikiem sieci telekomunikacyjnej lub nie posiada urządzenia mobilnego umożliwiającego zainstalowanie tego oprogramowania.
Jak podkreśla biuro RPO, musimy wtedy złożyć oświadczenie, że nie posiadamy właściwego urządzenia.
Wtedy policja, straż miejska lub inne służby przyjadą do nas i sprawdzą, jak wywiązujemy się z obowiązku kwarantanny.
Zobacz także; Straciła pracę w TVP, a ma OGROMNĄ kasę! Stać ją na luksusy!
Fot. Pixabay
Źródło: RPO