Firmy ciągle żerują na niewiedzy klientów. Na szczęście nad wszystkim czuwa UOKiK. Tym razem na celowniku urzędu znalazła się kablówka UPC. Będzie musiała zaoferować klientom rekompensaty!
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję. Zobowiązuje w niej UPC do zmiany praktyk sprzedażowych. Chodzi o zawieranie umów na odległość (podczas rozmowy telefonicznej lub przez stronę internetową). Teraz, aby doszło do zawarcia lub zmiany umowy, której warunki ustalamy na odległość, musimy wyraźnie potwierdzić taką chęć – to skutek decyzji Prezesa UOKiK.
UPC Polska musi zaoferować osobom, które składały reklamację, jedną z wybranych usług. Rekompensata dotyczy również byłych abonentów.
– Podstawą do wszczęcia postępowania były sygnały od konsumentów, które wskazywały na nieprawidłowości. Przeanalizowaliśmy procedurę zawierania przez UPC umów z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, czyli przez telefon i stronę internetową. Informacje, które zebraliśmy, dały podstawę do postawienia zarzutów. W trakcie postępowania UPC złożył propozycję zobowiązania i zrekompensowania strat konsumentom, którą przyjąłem – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Prezes UOKiK zakwestionował wiele praktyk w związku z zawieraniem lub zmianą warunków podczas rozmowy telefonicznej konsumenta z operatorem albo skorzystania z oferty przez stronę internetową. Chodzi m.in. o nieudzielanie informacji o możliwości rezygnacji z umowy w ciągu 14 dni i niepotwierdzanie zmienionych w trakcie rozmowy telefonicznej warunków konsumentom, którzy nie wyrazili zgody na przesłanie dokumentów w formie elektronicznej.
Teraz UPC zmieni kwestionowane praktyki.
– Operator zaproponuje różne usługi osobom, które składały reklamacje od 25 grudnia 2014 r. na praktyki, które kwestionował Prezes UOKiK w decyzji. Osoby, które kontynuują umowę, będą mogły przykładowo: aktywować określoną ofertę telefonii mobilnej świadczonej przez UPC Polska lub podwyższyć parametry dostępu do internetu, albo korzystać ze wskazanego kanału sportowego. Usługi te będą świadczone konsumentom nieodpłatnie na okres dwóch lub trzech okresów rozliczeniowych. Osoby, które nie są już abonentami spółki, będą mogły otrzymać kilkadziesiąt zł (20 lub 30) albo zawrzeć nową umowę na korzystniejszych warunkach finansowych, które będą obowiązywać przez dwa lub trzy miesiące – podaje UOKiK.
UPC ma trzy miesiące na poinformowanie klientów, jakie korzyści im przysługują i jak mogą z nich skorzystać.
Zobacz także: Banki działają na szkodę klientów? UOKiK ruszył z kontrolą
Fot. Pixabay