YouTube to najpopularniejsza na świecie społeczność internetowa, pozwalająca milionom ludzi na odnajdywanie, oglądanie oraz dzielenie się oryginalnymi materiałami wideo. To właśnie dla nich YouTube stworzył specjalne odziały firmy, zwane YouTube Space. Najbardziej znane z nich znajduje się w Los Angeles. To tutaj kręcone były między innymi Muppety, Terminator Genisys z Arnoldem Schwarzeneggerem, czy talk-show brytyjskiego aktora, komika Jamesa Corden’a.
Profesjonalne kamery, oświetlenie, sprzęt dźwiękowy – to tylko niektóre atrakcje studia YouTube Space w Los Angeles, z którego mogą korzystać twórcy wideo z całego świata. Uczą się tam między innymi tworzenia filmików, czy prowadzenia własnego kanału, który dla wielu jest źródłem zarobku.
Jak mówi Alexandra Bresnan Bronk z YouTube Spaces w Los Angeles:
„YouTube Space to miejsce, które powstało z myślą o twórcach wideo z całego świata. W Space można nie tylko kręcić filmy w specjalnie przygotowanych pokojach, których wystrój zmienia się co sześć tygodni, ale również wziąć udział w warsztatach, spotkaniach z innymi twórcami, zasięgnąć rady ekspertów”.
YouTube Space w Los Angeles mieści się w dzielnicy Playa Vista na terenie dawnego lotniska im. Howarda Hughesa. Zajmuje obszar ok. 3800 m2. Jest wyposażone w duże sceny produkcyjne, zielone ekrany, kamery, oświetlenie, sprzęt dźwiękowy, wyposażenie elektryczne oraz pomocniczy sprzęt zdjęciowy. Ma także amfiteatr na wolnym powietrzu z miejscem dla 200 osób, sale montażowe, reżyserię produkcji, czy dźwięku. Twórcy mogą do swoich produkcji wypożyczyć ubrania, skorzystać z profesjonalnego makijażu, a także za darmo napić się kawy, czy innych napojów serwowanych w kawiarni.
Z obiektu mogą bezpłatnie korzystać youtuberzy, których kanały mają co najmniej 10 tys. subskrybentów. Każdy twórca może wypożyczać sprzęt do nagrywania, korzystać z profesjonalnego studia czy edytować swoje materiały w najpopularniejszych programach do edycji. Na miejscu autorzy mają możliwość udoskonalania swoich strategii zarządzania własnym kanałem oraz treściami.
„Artyści mogą brać udział w szkoleniach z technik produkcji, wydarzeniach społecznościowych, prezentacjach i warsztatach dla twórców zajmujących się różnymi tematami, takimi jak na przykład zdrowie czy uroda”.
Polscy YouTuberzy niechętnie się wypowiadają o sowich zarobkach. Mówią, że są one mniejsze niż na przykład w Stanach Zjednoczonych. Tam stawki liczone są na przykład od ilości wyświetleń, a ich wysokość jest zdecydowanie niższa, niż w Polsce.
Jak mówi Tomasz Czudowski, odpowiedzialny za marketing YouTube w Europie Środkowo-Wschodniej, polscy twórcy doskonale potrafią wykorzystać możliwości, jakie daje im platforma, a dla Polaków YouTube stał się synonimem wideo w sieci.
Oprócz Los Angeles, podobne studia otwarto w Londynie, Tokio, Nowym Jorku, Sao Paulo, Berlinie, Bombaju, Paryżu i Toronto. Właścicielem YouTube jest Google.
PAP
kd