Pamiętacie czasy, gdy w telewizji nie było reklam? Albo czasy, gdy nie było reklam dla dzieci?
Obecnie reklamy kierowane do dzieci są emitowane nie tylko w telewizji, na youtube czy innych platformach, w kinach czy w social mediach. Niejeden rodzic z chęcią zasłoniłby dziecku oczy, bo maluchy od razu stwierdzają, że TO – czyli daną, reklamowaną rzecz – chcą. I jest problem, bo wiele dzieci trudno znosi odmowę.
Zakupy z dzieckiem. Jak odmówić zakupu kolejnej zabawki?
Skąd zatem reklamy pojawiły się w programach dla dzieci i kto za tym stoi?
Jak reklamowano zabawki?
Otóż przez całe wieki rynkiem zabawki rządzili dorośli. To oni decydowali czy coś kupią dziecku i co to będzie. Taka sytuacja panowała też na początku XX wieku oraz po II wojnie światowej. Wtedy to wiodącą rolę przejęli detaliści czy też sieci sklepów.
Na podstawie katalogów czy wizyt na targach, sklepy decydowały, co do siebie zamówią, a rodzice mogli wybrać z dostępnego asortymentu.
Zmieniła rynek dziecięcej reklamy
Wszystko zmieniło się w latach 50 w USA. W tamtym czasie reklamy do dzieci dotyczyły przede wszystkim płatków śniadaniowych. Jednak ich producenci wybierali raczej radio i prasę.
Na pierwszą dużą kampanię telewizyjną w programie „Klub przyjaciół Myszki Miki” w telewizji ABC zdecydowała się Ruth Handler z firmy Mattel. Tylko ona miała odwagę, by zaryzykować gigantyczne jak na tamte czasy pieniądze i wykupić kampanię na cały rok.
Smutne dziecko? Tak Rutkowski junior bawił się na urodzinach za 100 tys. zł.!
To nie była Barbie!
Co ciekawe, pierwsze reklamy Mattel nie dotyczyły wcale Barbie, którą stworzyła Handler. Dotyczyły one za to zabawkowego pistoletu o nazwie Burp Gun.
Reklamy tak dobrze się sprawdziły, że od tej pory Mattel na stałe pozostał w telewizji, a w ślad za nim poszły inne firmy. Taki krok zmienił rynek dziecięcej reklamy, bo od tej pory to dzieci zaczęły decydować o tym, jaką zabawkę chcą dostać, a tym samym, jakie zabawki mają pojawiać się w sklepach.
Czy Wy, Rodzice jesteście wdzięczni Ruth Handler za ten milowy krok na rynku reklamy?
źródło: „Barbie i Ruth” Robin Gerber