Barbie nieraz była krytykowana za swój styl życia, a teraz na rynku pojawiła się Goldie – jej znacznie skromniejsza konkurentka.
Ruth Handler stworzyła Barbie widząc jak jej córka Barbara zafascynowana jest światem mody:
Cała moja filozofia Barbie polegała na tym, że przez lalkę, mała dziewczynka mogła być tym, kim chciałaby być. Barbie zawsze reprezentowała fakt, że kobieta ma możliwości wyboru.
Z czasem wybór ten stał się ograniczony. Choć wzorów lalek powstały setki, czy nawet tysiące, to jednak Barbie reprezentowała zupełnie nierealną kobiecą figurę, blichtr i pusty styl życia.
Teraz jednak do akcji wkracza Goldie.
Goldie została stworzona przez firmę, która tak określa swoją misję:
Oparte na Biblii, zaprojektowane przez rodziców rodzinne produkty, które pomogą Ci zastosować Pismo Święte w Twoim domu.
Goldie to zestaw do samodzielnego przygotowania (uszycia) lalki, co ma uczyć dziewczynki nie tylko samego szycia, ale także dokładności i wytrwałości, bo Goldie firmowana jest cytatem z Księgi Przysłów 11; 22:
[Czym] w ryju świni złota obrączka,
[tym] piękna kobieta, ale bez rozsądku.
Młodszą siostrą Goldie (dla dzieci od 6 lat w górę) jest prostsza w przygotowaniu Ruby Doll:
Chcieliśmy dać naszym dziewczynom lalkę, która zachęcałaby ich do odgrywania pobożnych motywów w ich zabawach, a także pomogła im zrozumieć opis kobiecości [dzielna niewiasta] przedstawiony w Księdze Przysłów 31; 10-31. Chcemy również uczyć nasze córki podstawowych umiejętności w zakresie szycia, gotowania i umiejętności rzemieślniczych.
Czy skromne i poczciwe Goldie oraz Ruby zdystansują wyrafinowaną i stylową Barbie?
Raczej małe szanse na to. W końcu Goldie i Ruby nie napędzą sprzedaży i szalonego konsumpcjonizmu, dlatego też producentów tych lalek nie będzie stać na agresywne kampanie marketingowe.
Dobrze jednak, że pojawiają się produkty i ruchy będące na kontrze do ogólnego nurtu promującego bardzo powierzchowne i pełne rozrywek życie.
aw
źródło: barbiemedia.com, shop.mattel.com, doorposts.com