14 pociągów, których zakup został sfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa, stoi i złomuje się.
Jak informuje portal gazeta.pl, składy Pesa ED74 zostały wyprodukowane na zamówienie Polskich Kolei Państwowych Przewozy Regionalne w 2006 roku. Dwa lata później wszystkie 14 sztuk przekazano PKP Intercity. Pociągi kosztowały ponad 200 milionów złotych. W 2015 roku portal Inforial podawał, że sprawnych zostało tylko siedem pociągów. Kolejne oczekiwały na naprawy. W tym samym czasie PKP Intercity… wypożyczało składy od niemieckiego przewoźnika DB Schenker i PKP Cargo.
Spółka Intercity, tłumacząc, dlaczego nie korzysta z pociągów, odpowiada między innymi, że pociągi nie spełniają oczekiwań, ponieważ jest zbyt mała liczba miejsc na pokładzie oraz niewystarczający standard.
Kolejny przykład na marnowanie funduszy unijnych. Tak wygląda rozwój za „europejskie pieniądze”.
BR