Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przeciwko spółkom Polski Prąd i Multimedia Polska Energia, podał urząd.
Jak informuje urząd na swojej stronie internetowej, UOKiK podjął taką decyzję po skargach, z których wynika między innymi, że ich przedstawiciele wprowadzali konsumentów w błąd, informując, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej, a tak naprawdę celem ich wizyty nie jest podpisanie nowej umowy, tylko na przykład wypełnienie ankiety czy sprawdzenie licznika energii elektrycznej.
„Wielu konsumentów nie zdawało sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach, zawiera umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej” – skomentował Marek Niechciał, prezes UOKiK, cytowany w komunikacie. „Ponadto w opinii UOKiK przeświadczenie o tym, że ma się do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty przedsiębiorcy, a wprowadzanie w tym celu w błąd konsumentów jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową” – czytamy w materiale.
Ze skarg wpływających do UOKiK wynika między innymi, że przedstawiciele spółek Polski Prąd i Multimedia Polska Energia nie informowali swoich klientów o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz nie przekazywali im wzoru oświadczenia o odstąpieniu od takiej umowy. Zdaniem urzędu, takie praktyki są niezgodne z prawem, ponieważ utrudniają lub uniemożliwiają konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy.
Katarzyna B.