Do końca 2017 roku planowana jest likwidacja numerów alarmowych 997, 998 i 999 obsługiwanych przez policję, straż pożarną i pogotowie ratunkowe. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji chce usprawnić system alarmowania kierując zgłoszenia pod jeden numer.
Zgodnie z planami wszystkie zgłoszenia będą trafiać do centrów powiadamiania ratunkowego (CPR) funkcjonujących pod jednym numerem 112. Ten numer będzie dostępny zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.
Zmiany mają na celu przede wszystkim koordynację działań wszystkich służb ratunkowych. Będą one wprowadzane stopniowo. Numery alarmowe 997, 998, 999, które funcjonowały do tej pory, będą działały nadal. Jednak są traktowane rezerwowo. Połączenie z nich trafi do dyspozytora CPR, który oceni przypadek i wyśle odpowiednie służby do dzwoniącego.
Rozwiązanie ma za zadanie zmiejszyć liczbę fałszywych zgłoszeń. Nowy system natychmiast będzie uzyskiwał dane osobowe identyfikujące zgłaszającego oraz jego lokalizację, aby jak najszybciej wysłać służby na miejsce.
Zmianom towarzyszyć będzie również zaostrzenie kar dla osób, które bezzasadnie i umyślnie będą blokować linię alarmową. Zgodnie z projektem, który prezydent skierował do Sejmu, za tego typu połączenia na numery 112, 997, 998 i 999 ma grozić kara aresztu, ograniczenie wolności lub grzywna w wysokości 1,5 tysięcy złotych.
Źródło: radiozet
kd