Po 20 latach przyszła pora na zmianę wyglądu logo Krakowa. Przedstawiciele miasta podkreślają, że jest to pierwszy element nowego systemu identyfikacji wizualnej.
Znak nie uległ radykalnym zmianom i przypomina poprzedni symbol. Zamiast koloru pomarańczowego, pojawia się na nim niebieski – zdaniem Doroty Kozak autorki logotypu – silnie związany ze stolicą Małopolski.
„Od XVI w. używano go na oznakowanie rogatek miasta i był uznawany za kolor pracowników miejskich. W XVIII w. znalazł się w herbie miasta Krakowa – wtedy w herbie pojawił się orzeł na niebieskim tle. W herbie kolor niebieski jest do dzisiaj. Niebieski symbolizuje też wolność, kreację i nowoczesność – zmianę”
Logo w dalszym ciągu przedstawia zarys Rynku Głównego oraz otaczających go ulic i zabudowań. Napis, zajmujący wcześniej środkową część logotypu, został przesunięty poza prawą krawędź zarysu Rynku. Linie ulic i zabudowań Krakowa nie są już lekko postrzępione, jak poprzednio, a idealnie gładkie.
„Nowy znak graficzny bazuje na poprzednim i jest połączeniem tradycji, tak ważnej w Krakowie, oraz nowoczesności – wyrazem tego jest choćby gładka kreska. Nowy znak jest czytelny, funkcjonalny, oddaje ambicję marki” – mówi Elżbieta Kantor z wydziału promocji i turystyki w magistracie.
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zaznacza, że nowy znak graficzny i system identyfikacji wizualnej jest odpowiedzią miasta na opinie części krakowian, którzy uważają, że stare logo nie było czytelne, a napis w jego środkowej części zastawiał elementy graficzne symbolizujące Rynek.
Nowe logo będzie towarzyszyło materiałom Urzędu Miasta Krakowa, np. dokumentom, plakatom; pojawi się w przestrzeni miejskiej, np. na środkach komunikacji publicznej. (PAP)