Postanowienia NOWOROCZNE. Jak SKUTECZNIE je ZREALIZOWAĆ?

Postanowienia NOWOROCZNE

Co roku robimy nowe postanowienia noworoczne.

Niestety, mija jednak kilka dni czy tygodni, a postanowienia noworoczne odchodzą w kąt. Po pierwszych niepowodzeniach, jesteśmy zrezygnowani i porzucamy plany czy pomysły, jakie mieliśmy na Nowy Rok. Dlaczego tak się dzieje i jak temu zaradzić?

Czego najczęściej chcemy?

Z Nowym Rokiem pojawiają się najczęściej takie plany: chcemy schudnąć, rzucić palenie bądź zacząć oszczędzać. Potem jednak ktoś częstuje nas ciasteczkiem, na imprezie zapalimy i jeszcze pojedziemy do galerii na noworoczne wyprzedaże. A z postanowień nic nie zostaje…

Czarno na białym

Często postanowienia noworoczne powstają w naszej głowie i… tam pozostają. Warto więc je zapisać, a nawet opowiedzieć bliskim i znajomym. To działa bardzo motywująco i koduje też w naszej podświadomości istnienie danego postanowienia.

Zmień postanowienie w cel

Nawet jeśli jednak zapiszemy bądź podzielimy się swoimi postanowieniami z bliskimi, to nasze noworoczne pomysły mogą zostać mrzonkami. Dzieje się tak dlatego, że są zbyt rozmyte i mało konkretne.

Jeśli do sprawy podejdziemy bardziej racjonalnie i postanowienia potraktujemy jak cele, mają one dużą szansę na realizację.

Zobacz też, CO Kasia Nosowska postanowiła zrobić po publikacji „Pudelka”

Metoda SMART

SMART a raczej S.M.A.R.T (akronim od Prosty, Mierzalny, Osiągalny, Odpowiedni, Terminowo zdefiniowany) to metoda tworzenia i realizacji celów. Nasze cele czy postanowienia powinny zatem być:

  • proste – do sformułowania w jednym zdaniu i konkretne – mają szczegółowo określić, co chcesz osiągnąć
  • mierzalne – wiele rzeczy możemy zmierzyć, bądź określić termin
  • osiągalne – np. nie zakładaj, że w ciągu miesiąca schudniesz 30 kg, cel powinien być rozsądny i osiągalny
  • realistyczne – czyli dostosowane do Twoich środków i możliwości
  • określone w czasie – ustal co zrobisz i w jakim terminie lub z jaką częstotliwością (np. zamiast: zacznę ćwiczyć, mówimy: będę chodzić 2 razy w tygodniu na siłownię)

Teoria i praktyka

Jak to wygląda w praktyce? Na przykład, zamiast mówić:

„Schudnę w 2020 roku.”

Zapisujemy nasz cel i może on mieć taką formę:

„W 2020 roku schudnę 15 kilogramów. Począwszy od pierwszego stycznia zacznę ćwiczyć trzy razy w tygodniu po 1 godzinie, będę jeść owoce i warzywa 5 razy dziennie, będę pić 1,5 litra wody dziennie, ograniczę ilość spożywanych słodyczy i słodkich przekąsek.”

Takie konkretne zapisanie celu naprawdę pomaga. Warto więc poświęcić trochę czasu na zapisanie postanowień noworocznych w tej własnie formie.

Komentarze