SZOKUJĄCE odkrycie naukowców! Egipska mumia odezwała się po 3000 lat od śmierci!

Brytyjscy naukowcy przywrócili głos egipskiej mumii, która pochodzi sprzed 3000 lat. Ciało należało do egipskiego kapłana.

Egipski kapłan Nesamyun żył za czasów panowania faraona Ramzesa XI ok.3000 lat temu. Pełnił funkcję skryby w świątyni w Karnaku w dzisiejszym Luksorze. Jego głos był dla niego wyjątkowo ważnym narzędziem ponieważ w tych czasach zawód skryby wymagał nie tylko umiejętności czytania, ale także i śpiewu. Jego mumia znajduje się w Leeds City Museum i to właśnie na niej naukowcy zaczęli przeprowadzać najwcześniejsze badania.  Pierwsze z nich rozpoczęły się już w 1824 roku kiedy to ciało kapłana zostało poddane oględzinom przez członków Leeds Philosophical and Literary Society, w którego skład wchodziło trzech chirurgów i chemik. W 1931 mumia po raz pierwszy została prześwietlona promieniami rentgenowskimi. Kolejne badania w 1964r. i w 1990r. przeprowadzono przy pomocy technik tomografii komputerowej a także technik endoskopii i histologii.

Rezultat badań naukowców był zadziwiający. Nesyamun zmarł w wieku ponad 50 lat, zmagał się z chorobą dziąseł, miał bardzo zniszczone zęby. Naukowcy odkryli, że przyczyną śmierci była najprawdopodobniej przez reakcja alergiczna spowodowana ukąszeniem przez osę w język. Badacze nie spoczęli na laurach i postanowili odkryć jeszcze więcej. Z pomocą tomografii komputerowej naukowcy zrekonstruowali aparat głosowy kapłana, aby móc potem odtworzyć go z pomocą drukarki 3D i przekonać się jak brzmiał jego głos. Eksperyment zakończył się powodzeniem.

„To oczywiście nie jest brzmienie jego mowy, bo nie dajemy mu do wypowiedzenia żadnych słów”-powiedział prof David Howard z Royal Holloway, University of London.